مهدیه جمشیدی

یزدفردا ""مهدیه جمشیدی"مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان یزد:در سطح دنیا ملتی که از غنا و صبغه فرهنگی و تاریخی بیشتری برخوردار بوده، از صنایع‌ دستی بهتری نیز بهره مند است.
 صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود كه محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی، به كمك دست و ابزار دستی ساخته می‌شود.
  در هر يك از فرآورده‌هاي صنايع دستی، ذوق هنری و خلاقیت فكری صنعتگر سازنده، به نحوی تجلی مي‌يابد که همین امر، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و كارخانه‌ای است.
 صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهاي آموخته از نسلي به نسل ديگر است. صنایع دستی تنها کالائي برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومي، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگي در ميان جامعه‌ها پديد مي‌آورد.
 یکی از راهکارهای تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، را رونق و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی است و حمایت از هنرمندان صنایع دستی علاوه بر افزایش تولید ملی، موجب اشتغالزایی و حفظ سرمایه داخلی می‌شود.
 توسعه رشته های صنایع دستی در دانشگاه ضروری است و با توسعه رشته های صنایع دستی و توسعه امر آموزش می توان فضایی مناسب برای اشتغال جوانان هنرمند ایجاد کند.
بزرگترین‌ سرمایه‌ هر جوان برای‌ ورود به‌‌ رشته های صنایع دستی‌ را عشق‌ و علاقه‌ می توان عنوان نمود و دانشجویان رشته صنایع دستی باید پایمردی‌ و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ آموختن‌ صنایع‌ دستی‌ داشته باشند‌ و در طراحی‌ بخصوص‌ طراحی‌ سنتی‌ با نقوش‌ سنتی‌ آشنا باشند،‌ یک‌ دانشجوی‌ صنایع‌ دستی‌ لازم‌ است‌ با فرهنگ‌ و سنت‌ قدیم‌ کشور و ماشین‌ها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه‌ طرح‌هایی‌ ارائه‌ دهد که‌ هم‌ اصالت‌ بومی‌ و هم‌ نوآوری‌ هنری‌ داشته‌ باشد. در نهایت‌ آشنایی‌ با ادبیات‌ کهن‌ و نو ایران‌ برای‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ یک‌ ضرورت مهم‌ است‌ زیرا هنر ما ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با ادبیاتمان‌ دارد و هیچ‌ هنرمند ایرانی‌ نمی‌تواند بدون آشنایی با ادبیات‌ ایران‌ هنرآفرینی کند.
با توجه به ارزش صنايع دستي  می توان گفت صنايع دستي از آن پديده‌هايي است كه در آن محبت و زيبايي وجود دارد. زيبايي اثر هنري به اين است كه لحظه‌ لحظه‌هاي خلق آن با عشق و محبت بوده است.
 دانشگاه پیام نور استان یزد در 5 مرکز یزد، مهریز، صدوق، میبد و زارچ در حوزه هنر و صنایع دستی تقریبا دارای 22 رشته و گرایش می باشد.
 با راه‌اندازي شوراي جهانی صنایع دستی، _صنایع دستی و هنرهای سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها_، مورد توجه قرار گرفت. در ایران نیز، از سال ۱۳۴۷ش./ ۱۹۶۸م. از طريق سازمان صنایع دستی كشور، به عضویت اين شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ي آن، مشغول فعاليت شد.
اين شورا، در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغازکرد. اما هم‌اكنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه‌ي آن، در شهر آمستردام هلند قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا